آخرین اخبار
۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۷
با این دعاها و ذکرها مغزتان مانند ساعت کار میکند | دعا برای تقویت حافظه
بازدید:۱۶۱۴
صد آنلاین | با شروع امتحانات در مدارس و دانشگاه ها، بسیاری از دانش اموزان و دانشجویان در پی پیدا کردن راه حلی برای تقویت حافظه خود هستند، دعای تقویت حافظه به سفارش بزرگان دین یکی از موثرترین راه ها است.
کد خبر : ۱۰۶۷۷۲

به گزارش صد آنلاین، ذکر و ادعیه تضمینی برای تقویت حافظه و هوش در کتب دینی ما ارائه شده است، از جمله دعای تقویت حافظه از پیامبر و آیت الله بهجت. همچنین پیامبر (ص) و ائمه معصوم ما به خواندن قرآن و حفظ آن برای بهبود حافظه سفارش کرده اند. برخی از مجربترین این ادعیه در ادامه ارائه شده است.

 


دعای تقویت حافظه آیت الله بهجت


در کتب دعا برای افزایش علم و رفع فراموشی دعای تقویت حافظه آیت الله بهجت ارائه شده است، طریقه خواندن این دعا به این ترتیب است که ذکر “لا اله الا الله” را به طور مرتب تکرار کنید.

همچنین به نقل از آیت الله بهجت سفارش شده است به منظور رفع فراموشی و ارتقاء تمرکز آیه «سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسى» بسیار موثر است.

دعای رفع فراموشی و تقویت حافظه از پیامبر اکرم (ص)

در برخی دیگر از منابع نیز خواندن دعای زیر پس از نمازهای یومیه برای تقویت حافظه به سفارش از آیت الله بهجت آمده است که، پیامبر اکرم (ص) دعایی را به منظور ارتقاء حافظه به حضرت علی علیه السلام آموخته اند پس از نماز بخواند و این دعا عبارتست از:

“سُبْحَانَ مَنْ لَا یَعْتَدِی عَلَى أَهْلِ مَمْلَکَتِهِ سُبْحَانَ مَنْ لَا یَأْخُذُ أَهْلَ الْأَرْضِ بِأَلْوَانِ الْعَذَابِ سُبْحَانَ الرَّءُوفِ الرَّحِیمِ اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِی قَلْبِی نُوراً وَ بَصَراً وَ فَهْماً وَ عِلْماً إِنَّکَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیر.”

دعا برای افزایش هوش و حافظه از قرآن

در روایات زیادی به تاثیر قرائت مکرر آیت الکرسی پس از نمازهای یومیه بر افزایش هوش و حافظه اشاره شده است. در کتابی که توسط سید مصطفی علوی گردآوری شده است آمده که خواندن دعای زیر موجب تقویت حافظه می شود.
“الَلِّهُمَ ارْزُقْنی فَهْمَ النَّبِییّنَ وَ حِفْظَ الْمُرْسَلینَ وَ اِلْهامَ الْمَلائِکهَ الْمُقَرّبینَ آمینَ یا رَبَّ الْعالَمینَ.”
خواندن سوره های “یاسین”، “قدر”و “فتح” برای افزایش هوش و حافظه سفارش شده است.
حفظ کردن قرآن یکی از راه های افزایش هوش و حافظه است.
دعای برای تقویت هوش کودکان
نوشتن آیه زیر در کاسه ای یا کاغذ و شستن آن با آب و نوشیدن آن آب موجب سهولت در یادگیری شده و به تقویت هوش کودکان کمک می کند:

“بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

اِقرَء بِاسمِ رَبِکَ الَّذی خَلَقَ خَلَقَ الاِنسانَ مِن عَلَقٍ اِقرَء وَ رَبّکَ الاَکرَم الَّذی عَلَّمَ بِالقَلَمِ عَلَّمَ الاِنسانَ ما لَم یَعلَم.”

 

دعا برای هوش و تقویت حافظه از امام صادق

امام صادق علیه السلام فرمودند آن زمان که خواستی حدیثی از ائمه را روایت کنی و شیطان باعث عدم تمرکز و فراموشی شما شد، دستتان را روی پیشانی قرار دهید و ذکر زیر را تکرار کنید:

“صلی الله علی محمد و آله اللهم انی اسئلک یا مذکر الخیر و فاعله و الآمر به ذکرنی ما انسانیه الشیطان.”

دعا برای تقویت حافظه از آیت الله کشمیری

یکی از مجربترین راه ها برای بهبود حافظه و درک بهتر علم ۸۵ مرتبه خواندن سوره یاسین است.

سوره حشر برای تقویت حافظه و رفع فراموشی

آنطور که در روایات آمده است خواندن مکرر آیه ۲۲ سوره حشر نیز به تقویت حافظه کمک می کند. به این منظور نیت کرده و از روز دوشنبه شروع کند و هر کدام از آیات زیر را بر یک تکه نان بخواند و هر روز تکه ای از آن را بخورد:

دوشنبه ها: فَتَعالَ اللّه الملک الحق المبین

سه شنبه ها: رب زدنی علما وفهما

چهارشنبه ها: سنقرئک فلا تنسی

پنج شنبه ها: انه یعلم الجهر ویخفی

جمعه ها: لاتحرک به لسانک لتجعل به

شنبه ها: ان علینا جمعه وقرانه

 

 

یکشنبه ها: فاذا قرناه فاتبع قرانه

دعای ارتقاء حافظه و پیشگیری از فراموشی از مرحوم شیخ بهائی

از مرحوم شیخ بهائی در کتاب تهذیب نقل شده است به برای تقویت حافظه دعای زیر را بخوانید:

“الَلِّهُمَ ارْزُقْنی فَهْمَ النَّبِییّنَ وَ حِفْظَ الْمُرْسَلینَ وَ اِلْهامَ الْمَلائِکهَ الْمُقَرّبینَ آمینَ یا رَبَّ الْعالَمینَ.”

 


در برخی منابع گفته شده است که دعای زیر را برای تقویت حافظه ده مرتبه تکرار کنید:

“فَفَهَّمْناها سُلیمْانَ وَ کُلاَّ آتیْنا فَهْماً وَ عِلْماً وَ سَخَّرْنا مَعَ داوُدَ الْجِبالَ مَعَ داوُدَ الْجِبالَ یَسْبَحْنَ وَ الطَّیْرَ وَ آلِهِ اَکْرِمْنی بِالْفَهْمِ وَ الْحْفِظِ وَ الْخَیْرّ یا قاضِیَ الْحاجاتِ وَ صلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ اَجْمَعینَ.”

دعای رفع فراموشی

برای کسی که مکرراً دچار فراموشی می شود توصیه به خواندن آیه زیر شده است:

“رَبَّنا لا تُؤاخِذْنا إِنْ نَسِینا أَوْ أَخْطَأْنا رَبَّنا وَ لا تَحْمِلْ عَلَیْنا إِصْراً کَما حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِنا رَبَّنا وَ لا تُحَمِّلْنا ما لا طاقَهَ لَنا بِهِ وَ اعْفُ عَنَّا وَ اغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا أَنْتَ مَوْلانا فَانْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرِین.”

ذکر برای تقویت حافظه

یکی از ذکرهای توصیه شده برای تقویت حافظه ذکر زیر است که باید پس از نماز صبح خوانده شود:

” یَا حَیُّ یَا قَیُّومُ فَلَا یَفُوتُ شَیْئاً عِلْمُهُ وَ لَا یَئُودُه”

 

 

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها